Versenybe szállt a 3D fémnyomtatás

You are here: Home » Sajtó anyagok » Versenybe szállt a 3D fémnyomtatás

Névtelen5Az Oregon államban fekvő Albany 1943 óta számít kohászati fellegvárnak, amikor Franklin D. Roosevelt elnök a várost jelölte ki a cirkónium- és titánötvözetek kutatási színhelyéül. A Szövetségi Bányászati Hivatal határozata az extrém alkalmazásokhoz is megfelelő könnyűfém rendszerek tervezésének virágzó iparága számára adott lendületet.

A Metal Technology (MTI) a Trident rakétaprogramban és számos űrmisszióban is hasznosított légiipari és védelmi fejlesztések révén vált ismert vállalkozássá. A globális fémiparban az MTI már eddig is jelentős innovációs erővel bíró névnek számított, de a 3D fémnyomtatással tervezett és gyártott alkatrészek paradigmája új piacok elérését is lehetővé tette.

A fém alkatrészek gyártási metódusának újragondolásához az MTI a 3D Systems ProX™ 300 Direct Metal Printing (DMP) 3D nyomtatót és vele az additív gyártást is portfóliójának részévé tette. A Prox 300 lézer színterezéssel olyan vegytiszta, teljesen tömör, pontos fém alkatrészek állíthatók elő, amelyek a hagyományos gyártási folyamatokkal mindeddig elérhetetlennek bizonyultak.

Névtelen6

Az MTI stratégiája szerint a fémiparban felgyűlt hatalmas tapasztalat a Prox 300 által lehetővé vált új technológiának köszönhetően építhető be új iparágakba és alkalmazásokba is. Így amikor tavaly a Prox 300 számára ideális motorsport került a képbe, a csapat nem volt rest vállalni a kihívást.

Gary Cosmer, az MTI vezérigazgatója nagy motorsport-rajongóként hamar felismerte, hogy a 3D nyomtatással készült alkatrészek milyen forradalmi változásokat indíthatnak el a motorsportban is. „A 3D fémnyomtatás színre lépése előtt az egyedi, vagy kis szériában készült alkatrészek bekerülési költsége a legtöbb esetben szinte megfizethetetlennek bizonyult – jegyezte meg Cosmer. – A 3D nyomtatás ugyanakkor a tervezési folyamatban is egy teljesen új gondolkodásmódot indított el, komplexebb és összetettebb funkcionalitású alkatrészeket hozva létre, amelyek jelentős súlycsökkenést, vagy hatékonyabb belső hűtést tesznek lehetővé.”

A szomszédos Washington államban készülnek az English Racing Mitsubishi 4G63 erőforrásai. Az English Racing által a pályára küldött versenyautók, különösen a Mitsubishi Evo félmérföldes távon új, 185 mérföld/órás sebességrekordot értek el. A motor fordulatszáma már fél mérföld előtt a tízezres tartományban mozgott. Ilyen magas fordulatszámon a gyári olajszivattyú meghajtó csigája hatalmasra növeli az olajnyomást, amit gyakran az egész erőforrás meghibásodása követ.

Az English Racing innovatív megközelítéssel válaszolt a problémára: nagyobb átmérőjű csigát választottak, ami lassabban forog, és ezáltal csökkenti az olajnyomást. Ennek legyártása azonban nehézségeket jelentett: az eredeti csiga öntött alkatrész volt, és az öntőforma elkészítése jelentős átfutási idővel, a költségek drasztikus emelkedésével járt volna.

Névtelen2

Két év sikertelen próbálkozásai után az English Racing nem került közelebb az alkatrész költséghatékony legyártásához. De amikor 2014 elején a cég rátalált az MTI-re, a tervadatok 3D nyomtatásra történő gyors elkészítése után a Prox 300 mindössze öt óra alatt végzett az első működő prototípus legyártásával. Három nap múlva az alkatrész már a Mitsubishi Evo versenyautóban futott a pályán. A csiga tökéletesen működött, az olajnyomás a biztonságos szintre csökkent, és az autó a kategória új sebességi rekordját állította fel.

„A Prox 300 lehetővé tette az alkatrészek gyors és gazdaságos gyártását, ezek az alkatrészek ráadásul olyan nehéz körülmények között is működnek, amit korábban el sem tudtunk képzelni – jelentette ki Cosmer. – A nyomtatással olyan tulajdonságokkal és tervezési paraméterekkel is számolhatunk, ami a hagyományos módszerekkel nem volt lehetséges. A Prox 300 által elérhető komplexitás, sebesség és árszint ügyfeleink számára is kedvező.” Az első alkatrész legyártása és tesztje után a Prox 300-zal egy 35 további alkatrészből álló gyártási szériába kezdtek az ország számos versenyistállója számára.

Névtelen3

2014. június 27-én az English Racing csapat az újonnan tervezett olajpumpa-csigát a Pikes Peak-i félmérföldes távon is kipróbálta, és 184,9 mérföld / óra eredménnyel a szedán kategória első helyezését szerezte meg. „Az autó futása még a várakozásainkat is felülmúlta – emlékezett vissza Zach Morgan technikus. – Az autó már évek óta működött meghibásodás nélkül a saját gyártású erőmérőnkkel, ezért az élmezőnybe vártuk, de a győzelmet nem vettük biztosra. Nagy nap volt a csapat számára!”

„A Prox 300 tökéletes választásnak bizonyult. Összesen 130 órát dolgoztunk a projekten, ez elég jelentősnek mondható – tette hozzá Cosmer. – A mennyiség, a geometria és az elvárt funkciók figyelembe vétele mellett más technológia nem is jöhetett szóba. Az MTI számára egy sokéves projekt gyors lezárása, a gyártási folyamatok felgyorsítása és dollárezrek megtakarítása volt a tét. Az egész fémipar számára egy új tanulási görbe kezdődött el az input anyagok szempontjából. Az MTI ennek a tanulási görbének az éllovasa szeretne lenni, és az elsők között szeretné mindennapos technológiává tenni a 3D fémnyomtatást. Azt hiszem, ez még napjainkban sem mindenhol triviális.”

NévtelenKiegészítés: 2014. július 13-án a 3D nyomtatott olajpumpa meghajtó csigával felszerelt Mistubishi Evo 196,6783 mérföld per órás eredménnyel rekordot döntött a négyajtóskategóriában is.

A nyomtatókról sok más érdekességgel együtt bővebb információt kaphat a GE-CO Hungary Kft. honlapján (www.ge-co.hu), valamint a MACH – TECH kiállításon, az A pavilon 207-208A, 209A standján!

A Metal Technology (MTI) cégről

Az innovatív és szabadalmaztatott technológiák több mint negyvenéves tapasztalatával a Metal Technology (MTI) szélesebb alkalmazási kör számára nyitotta meg a hatékonyabb, sokoldalúbb és megbízhatóbb tantál-, nióbium-, cirkónium-, titán-, volfrám-, nikkel-, INCONEL-, molibdén-, és vanádiumötvözetek használatát. Az MTI additív gyártással, mélyhúzással, mélynyomással, kovácsolással, forgácsolással és szikraforgácsolással teszi az ötvözeteket alkalmassá az igényes alkalmazások számára is. Az MTI ionforrások, varratmentes olvasztótégelyek, robbanással kialakított lövedékek, csövek, edények, valamint az általános felhasználásokon túlmutató egyedi komponensek számára is gyárt alkatrészeket.

Show Comments