A szerszámgép kereskedelem csak bizalmi alapon működhet jól

Folyamatosan fejleszti gépparkját a fémmegmunkálás és az alkatrészgyártás területén meghatározó hazai és nemzetközi piaci pozícióval rendelkező Iron-Tech Zrt. A gyorsan növekvő megrendelői igényeknek megfelelve a vállalkozásnál állandó megújulás szükséges, ehhez pedig kiváló partnerre találtak a gépforgalmazó GE-CO Hungary Kft.-ben. A két cég kapcsolatát a tulajdonosok, az Iron-Tech részéről Bocskor Tibor, a legnagyobb koreai, japán, amerikai és török gyártók fém- és lemezmegmunkáló gépeit értékesítő GE-CO részéről pedig Rieth Thomas értékelte.


1982-ben még egyszemélyes vállalkozásként, mindössze egy géppel indította útjára a mai Iron-Tech Zrt. elődjét Bocskor Tibor. Az egygépes rendszer aztán nem tartott sokáig, hiszen a fémmegmunkáló szakember a 90’-es években már több mint 20 emberrel alapított kft.-t. Akkor még hagyományos vízszintes, függőleges megmunkáló, illetve esztergagépekkel dolgoztak. A cég kiemelkedően sikeres felfutása 1996-ig nyúlik vissza, amikor Bocskor Tibor az akkori Hoffmann Sopron Kft.-vel, – ma SnapOn – kezdett dolgozni. Garázsipari berendezésekhez gyártottak alkatrészeket. Később a Knorr-Bremsével sikerült üzleti kapcsolat kötniük. Jó döntés volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy 2001 óta gyárt alkatrészeket az Iron-Tech a Knorr-Bremsének. Ekkor, azaz 16 évvel ezelőtt vásárolt először komolyabb NC, CNC gépeket a szigetvári cég.

A GE-CO-val, illetve annak jogelődjével 2003 óta állnak kapcsolatban, azóta folyamatosan rendelnek tőlük gépeket olyan nagy gépipari, illetve autóipari Tier 1-es beszállító vállalatok kiszolgálására, mint a BPW, a Rába, a Linamar, az említett Knorr Bremse, a SnapOn vagy a Denso. Utóbbinak 2013-ban három hónap alatt építettek fel egy gyártócsarnokot. Az autógyártás volumene azóta sem csökken, az Iron-Tech autóipari divíziója azóta is nő, és ehhez évről évre új gépek vásárlására van szükség.

“ A szerszámgép kereskedelem egy bizalmi alapon működő dolog. Ha itt nincs bizalom, és mindent paragrafus szinten akarunk alátámasztani, akkor ez nem működik. 

– Mindvégig Rieth Thomasszal voltunk, és vagyunk kapcsolatban, akinek ki kell emelnem a rugalmasságát és a megbízhatóságát. Ha megállapodtunk valamiben, az mindig úgy történt, ahogy megbeszéltük – mutat rá Bocskor Tibor a gépkereskedővel való hosszú távú kapcsolatuk alapjaira. Míg más cégeknél merevebb a hozzáállás, addig a GE-CO Hungary Kft. törekszik nagyon rugalmasan kezelni a vevő igényeit. Eddig mindig sikerült megállapodni, és eljutottunk odáig, hogy mára már mintegy 30 gépet vásároltunk tőlük. A gépipari divíziónkban a gépeink zömét a GE-CO tól vásárolt berendezések teszik ki – 70 százalékban biztosan – az autóipari divíziónkban ennél kevesebbet, ám ennek ellenére a gépeink felét ott is a GE-CO szervizeli – jegyezte meg a cégvezető. Az Iron-Tech az autóiparban egyébként főként a Densónak dolgozik, Ford, VW és Fiat motoralkatrészeket gyártanak, míg a gépipari divízióban több mint 500 terméket állítanak elő, amelyek döntő többségét a Knorr Bremsének szállítják, vasúti fékrendszerekhez. Az előbb már felsorolt megrendelők közül érdemes még kiemelni a BPW-t, illetve a futóműveikhez szállított alkatrészeket is.

A GE-CO és az Iron-Tech közötti kapcsolatot a gentleman’s agreement kifejezés jellemzi, azaz a legfontosabb benne az adott szó. – Ehhez tulajdonképpen nem kellene hivatalos papír sem, megegyezünk, kezet fogunk, és amit megígérünk, az úgy van. Én annak a híve vagyok, hogy a kereskedelmet kövesse a könyvelés, ne pedig fordítva. A szerszámgép kereskedelem egy bizalmi alapon működő dolog. Ha itt nincs bizalom, és mindent paragrafus szinten akarunk alátámasztani, akkor ez nem működik – mutat rá Rieth Thomas, aki hozzáteszi, nemcsak az ő, hanem a vevő részéről is szükséges a rugalmasság, a jó és gyors megállapodásokhoz. – A mi ügyfélkörünk zöme a kis- és középvállalkozásokból kerül ki, ahol a döntéshozó közel van a forgácsoló üzemhez. Azoknál a multiknál, ahol egy jóváhagyás többféle vezetői szinten – esetenként országokon át kell, hogy végig menjen, ott ez a rugalmasság a vevői részről nincsen meg. Ott körülményesebb és lassabb ez a folyamat. Egyszóval fontos, hogy esetünkben két tulajdonos ül egymással szemben, hiszen mindketten közel vagyunk a valós eseményekhez. Tiborhoz hasonló ügyfelek a piacon attól jók és sikeresek, hogy rugalmasan követik a megrendelőik néha szélkakas szerű igényeit, és ilyenkor ehhez nekünk is alkalmazkodnunk kell, illetve segítenünk kell megoldani a helyzetet. Persze egy gép behozatala néha hónapokba telik, így ha nagyon gyorsan kell a megrendelőnknek elkezdeni a termelést, akkor kölcsön géppel tudjuk segíteni a munkát. Tehát ez az a bizalmi helyzet, aminek mindketten élvezzük az előnyeit. 

“ Míg más cégeknél merevebb a hozzáállás, addig a GE-CO Hungary Kft. törekszik nagyon rugalmasan kezelni a vevő igényeit.

– A szerviz tekintetében is a legjobb tudásunk szerint szolgáljuk ki az Iron-Tech igényeit. Ehhez szükséges egy jó karbantartói gárda, akiket nekünk maximálisan támogatnunk kell. Nyilván van az országban 1-2 cégnél 1-2 olyan karbantartó, aki komolyabb javítási munkát is el tud látni, de egy általános karbantartónak nem feladata mondjuk egy 11 tengelyes gépet megjavítani. Egy hibaüzenettel már ne foglalkozzon a karbantartó, írja azt le, küldje el nekünk, mi pedig megcsináljuk. Úgyis itt vagyunk hetente, hiszen ennyi gépnél ez természetes – jegyezte meg a kereskedelmi vezető.

 

Bocskor Tibort a gépek kapcsán az automatizálásról és a munkaerőhiányról is megkérdeztük. Szerinte a gépipari divízióban megoldhatatlan az automatizálás.
– Ahol 500 cikkszám van, és naponta szerelünk át 5-6 gépet, ott ezt megvalósítani nem lehet. Az autóipari divízióban lehet automatizálni, lesznek erre pályázatok is, de ott újabb beruházásokra lesz szükség – mutatott rá. Képeznek ipari tanulókat, és olyan fiatal szakembereket, akik gépkezelőként kerültek a céghez, és ellestek dolgokat. Velük gyakornoki szerződést kötnek, így 2 évig gépbeállító gyakornoki pozícióba kerülnek, majd gépbeállító lesz belőlük – ami a szakma csúcsa az üzemben.

– Az a dolgozó, aki felfedezi, hogy ennek van értelme, és jó a hozzáállása, abból lehet valami. Csak így tudjuk kezelni az iparra jellemző munkaerőhiányt. A nagyobb kihívás az operátoroknál és a gépkezelőknél van. A cég már buszokkal hordja a környékről a dolgozóit, mert kizárólag Szigetvárról nem tudják a nekik szükséges 275 embert összeszedni.

– Sorban jönnek az új projektek, a nagy cégek szívesen adnak munkát a kis és rugalmas beszállítóknak. Nemrég egy autóipari multi cég volt náluk auditálni, és azonnal be is raktak minket az első három helyezett közé. Új projektek tehát lennének, a kérdés az, hogy az embereket hogyan lehet összeszedni hozzá. Újabb gépvásárlásban is gondolkodunk, amire újabb pályázatot adtunk be, ennek eredménye várhatóan ősz végére megérkezik. A pályázat összegét mind a gépipari és az autóipari parkunkra fordítanánk. Még az is elképzelhető, hogy ha bejön egy most tárgyalási fázisban lévő munka, akkor több hosszesztergáról is beszélhetünk majd az új csarnokba – vázolja elképzeléseit a cégvezető.

Rieth Thomas szerint a jó kereskedőnek meg kell értenie, hogy mit szeretne a vevő és ez alapján kell megkeresni a számára legalkalmasabb gépet. Ha olyan gépet adnék el, ami arra a munkára nem ideális, akkor csak a köztünk lévő bizalmi kapcsolatot tenném kockára. Márpedig kár lenne rontani ezt a gyümölcsöző kapcsolatot, hiszen az elmúlt 15 évben az egyszerű kis esztergától a közepes méretű, nagy bonyolultságú esztergáig, 3-4 tengelyes megmunkáló központokat szállított a GE-CO Szigetvárra.

Show Comments

Comments are closed.